۱۳۸۹ تیر ۷, دوشنبه

باقالی پلو با مرغ




مواد لازم:برنج ۳ پیمانه-باقالی تازه ۶۰۰ گرم- شبت خشک ۱ پیمانه-مرغ ۱ کیلو-پیاز درشت ۱ عدد- زعفران دم کرده نصف استکان -نمک- زرد چوبه -روغن به میزان دلخواه

طرز تهیه:من با این روش باقالی پلو را درست می‌کنم اول پیاز را تفت میدم وقتی‌ کمی‌ طلایی شد زردچوبه را به آن اضافه می‌کنم یه تفت کوچولو میدم بعد مرغ که بهتر است سینه و ران باشد را اضافه می‌کنم و ۱ لیوان آب میریزم و میزارم با حرات ملایم بپزد ۱ ساعت کافیست و در آخر هم که مرغ پخت زیر آن را خاموش می‌کنم و زعفران را اضافه می‌کنم بعد برنج را که از قبل ۲ ساعت خیس کرده بودم را آب کش می‌کنم ۳ دقیقه قبل از این که برنج را از روی حرارت بر دارم باقالی را اضافه می‌کنم و بعد برنج را آب کش می‌کنم و شبت را هنگام دم گذاشتن لابلای برنج میریزم برای ته دیگ هم نان استفاده می‌کنم برنج که دم کشید و آن را در دیس کشیدم یک قاشق آب مرغ را روی برنج میدم و بعد کمی‌ از پلو را هم زعفرانی می‌کنم و روی دیس می‌کشم.


نکته اگر از باقالی خشک استفاده می‌کنید حتما آن را نیم پزع کنید و برای لابلای برنج هم بهتر است از شبت خشک استفاده کنید چون طعم بهتری به غذای شما میدهد اگر هم وقت داشتید یه کوچولو مرغ را سرخ کنید غذای شما دلچسب تر میشود.




۱۳۸۹ تیر ۶, یکشنبه

شير ، کليد سلامت استخوان‌ها





شير و فرآورده‌هاي آن به عنوان يکي از مهم‌ترين گروه‌هاي غذايي از ارزش غذايي بسيار بالايي برخوردار است. در عين حال، همواره متخصصان تغذيه توصيه مي‌کنند که افراد روزانه 3 تا 4 ليوان شير و يا معادل آن ماست مصرف کنند. البته شرط اصلي نوشيدن شير، اطمينان از سلامت آن است، چرا که مصرف شير آلوده به ميکروب، تهديدي براي سلامت محسوب مي‌شود

آلودگي ميکروبي انواع مختلفي دارد. آلودگي ميکروبي خفيف موجب بروز مسموميت مي‌شود و اين مسموميت با علايمي مثل اسهال و استفراغ خود را نشان نمي‌دهد اما اگر شير آلوده‌اي، موجب تب مالت شود، علايم چند روز بعد بروز مي‌کند. از طرفي گاهي وجود آلودگي و به اصطلاح عاميانه‌تر، خرابي شير از ظاهر آن پيدا است، به طوري که شير در ليوان حالت بريده بريده پيدا مي‌کند و يا مزه ترشي به خود مي‌گيرد. بسياري از خانواده‌ها براي اينکه به آلودگي شير پي ببرند آن را مي‌جوشانند اما اگر شير سالم باشد، بسياري از ويتامين‌هاي آن حين جوشيدن از بين مي‌رود. به همين دليل بهترين توصيه براي اطمينان از سلامت شير اين است که به تاريخ توليد و انقضاي آن توجه شود. شيرهاي يارانه‌اي و به‌طور کلي همه شيرهايي که ماندگاري طولاني‌مدت ندارند، بايد در يخچال نگهداري شوند و خانواده‌ها نيز براي خريد بايد به سراغ مغازه‌هايي بروند که شيرها را در يخچال نگه مي‌دارند. نکته بسيار مهم ديگري که بايد به آن اشاره کرد اين است که هر ليوان شير با چربي 3 درصد حدود 150 کالري دارد و در صورتي که آب به آن اضافه شود، از ميزان کالري و ارزش غذايي شير به همان نسبت کم خواهد شد. باور غلطي هم در مورد شير وجود دارد و عده‌اي تصور مي‌کنند که وجود شير خشک در ترکيب شيرهاي موجود در بازار به معناي تقلب در توليد شير نيست زيرا شير خشک هم ارزش غذايي خاص خود را دارد و وجود آن در ترکيب شير مشکلي ايجاد نمي‌کند. در حقيقت نمي‌توان گفت که اضافه کردن شير خشک به ترکيب شير موجب کاهش ارزش غذايي و يا بي‌خاصيت شدن شير مي‌شود. در خاتمه تاکيد مي‌کنم که مصرف روزانه 2 ليوان شير براي بالغان 50 درصد پروتئين روزانه و بيش از 50 درصد کلسيم روزانه و مقادير قابل توجهي از ويتامين‌هاي D، A و B بدن را تامين مي‌کند و اغراق نيست که بگوييم، خوردن شير سالم، کليد سلامت استخوان‌هاي ما است

زرد آلو





درخت زرد آلو بومي نواحي چين مي باشد و هنوز هم بصورت وحشي در اين مناطق مي رويد اين درخت در اوائل قرن اول ميلادي به آسيا و اروپا راه يافت .



درخت زردآلو تا ارتفاع 6 متر مي رسد برگهاي آن مانند قلب نوك تيز و برنگ سبز روشن مايل به زرد مي باشد . گلهاي زردآلو درشت و برنگ سفيد متمايل به قرمز است .


ميوه آن گوشتي و زرد رنگ با طعمي مطبوع و شيرين بوده كه در اواسط تابستان ميرسد.


هسته زردآلو صاف ، قهو هاي و بیضي شكل است، مغز آن در داخل هسته قرار دارد كه طعم آن شيرين و گاهي تلخ مي باشد .


خواص داروئي:


خواص درماني زردآلو


زردآلو از نظر طب قديم ايران سرد و تر است


1)تصفيه كننده خون است


2)عروق را باز مي كند


3)ملين است


4)بوي بد دهان را رفع مي كند


5)تب بر است


6)بعلت داشتن كبالت براي كم خوني مفيد است


7) ورم مفاصل را برطرف مي كند


8) ضد نرمي استخوان است


9)براي قليايي كردن بدن مفيد است


خواص درماني هسته وبرگ زردآلو


مغز هسته از نظر طب قديم ايران گرم و خشك و برگ و گل آن سرد و خشك است .


1- مغز آن تقويت كننده قواي جنسي است


2-روغن مغز هسته زرد آلو را اگر در گوش بچكانيد صداهاي گوش را از بين برده و سنگيني گوش را درمان مي كند .


3-روغن مغز هسته براي نرم كردن پوست مفيد است


4-روغن مغز هسته اگر تلخ باشد كشنده كرم معده و روده است


5-روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بين برده و سنگ مثانه را خرد مي كند.


6-دم كرده برگ زردآلو براي قطع اسهال مفيد است


7-براي تسكين گوش درد چند قطره از دم كرده برگ زردآلو را در گوش بچكانيد .


مضرات :


زردآلو بطور كلي دير هضم ، ثقيل و نفاخ است . اشخاص سالخورده و كودكان بايد از زياد خوردن آن احتراز كنند . هميشه بايد زردآلو را قبل از غذا خورد و همراه با آن هسته آنرا نيز تناول نمود زيرا هسته زردآلو ضد نفخ بوده و هضم آنرا آن آسان مي سازد

سيب





در طب چيني اعتقاد بر اين است که سيب حرارت را مي زدايد و اثر خنک کننده در ريه ها دارد. " اسيد ماليک " و" تار تاريک " در سيب سبب مهار رشد باکتريهاي بيماريزا در لوله گوارش مي شود.

در هندوستان ، خوردن ميوه سيب براي جلوگيري از يبوست ، متداول مي باشد. سيب مانع تشکيل اسيد اوريک در بدن مي شود و خوردن آن براي نقرس، روماتيسم و تصلب شريانها مفيد است. ويتامينهاي سيب ، بيشتر در پوست آن قرار دارد ، بنابراين اگر سيب با پوست خورده شود (البته براي اشخاصي که از لحاظ وضع معده، اجازه خوردن پوست سيب خام را داشته باشند) مفيدتر است. در مناطق خاور دور در جوشانده هاي برگ سيب از پوست ميوه سيب به صورت خشک شده يا تازه نيز مي ريزند تا آنرا مطبوع سازد.
مصرف سيب رسيده آبدار تازه براي ورم حاد روده اطفال، اسهال خوني و تبهاي حصبه اي مفيد است.
پوست سيب خشک شده به صورت جوشانده براي رفع ورم مفاصل، روماتيسم و ناراحتيهاي کليه که منجر به کاهش ادرار مي شود بسيار مفيد است ، زيرا مدر بوده و دفع اسيد اوريک را تسهيل نموده و فعاليت دستگاه گوارش را تنظيم مي کند .
براي تهيه جوشانده پوست خشک ميوه سيب ، 10گرم پوست براي 100 گرم آب که در 15 دقيقه جوشيده شود، مصرف مي شود.
خوردن سيب پس از صرف غذا، براي تقويت لثه ها مفيد است.


- مصارف ويژه:


- بيماري قلبي: تعداد زيادي از مطالعات نشان داده است که غذاهاي حاوي مقادير زياد (کوئرستين) از قبيل سيب ، سبب بهبود فالعيت آنتي اکسيداني خون و کاهش ميزان تخريب کلسترول LDL به علت اکسيداسيون مي گردند. اين تحقيقات همچنين ثابت نموده اند که افراد داراي مصرف بالاي کوئرستين، کمتر در خطر ابتلا به بيماري قلبي و سکته مغزي قرار دارند. اين مشاهدات به اثرات ضد تصلب شرايين و ضد لختگي خون در کوئرستين سيب تصريح نموده است.


- بالا بودن کسترول خون: سيب حاوي مقادير خوبي از نوعي فيبر به نام (پکتين) است پکتين از دسته فيبرهاي محلول است. يعني زماني که مرطوب مي شود، چسبنده و غليظ مي گردد. مطالعات کنترل شده مختلف نشان داده است که افزودن پکتين به رژيم غذايي منجر به کاهش متوسطي در سطح کلسترول خون مي شود. علت اين امر ممکن است اتصال يافتن پکتين سيب به اسيدهاي صفراوي باشد که به کاهش کلسترول خون کمک مي کند.


البته بايد توجه شود که تنها پکتين نمايانگر قدرت کاهش کلسترول سيب نيست و سيب صرف نظر از داشتن پکتين، با ساير موادي که دارد، خود يک کاهنده نيرومند کلسترول است و حتي نيروي کلسترول زدايي آن ، از تمام پکتيني که از يک سيب خارج مي شود بيشتر است.


- سرطان: مطالعات تجربي بر روي نمونه هاي سلول تومور انساني چنين پيشنهاد مي کند که مقادير نسبتا" زياد کوئرستين مي تواند برخي از سرطانها را متوقف نمايد. مطالعات جمعيتي در دنيا، با اين وجود ، تاکنون تأثير حفاظتي رژيمهاي غني از اين ماده را برابر سرطانها نشان نداده است . در عين حال ، برخي تحقيقات چنين نشان مي دهد که کوئرستين به طور خاصي مي تواند براي افراد سيگاري مفيد باشد مواد سرطان زاي تنباکو سبب تخريب ديواره مثانه مي شوند و بدين ترتيب موجب رشد سلولهاي سرطاني مي گردند. چنين کشف شده است که افراد سيگاري که مصرف کننده مقدار زيادي فلاونوئيدها از جمله کوئرستين موجود در سيب هستند ، از تخريب ديواره مثانه ناشي از تنباکو حفاظت مي شوند .


- ديابت: پکتين موجود در سيب مي تواند کمک به حفظ سطح قند خون به طور ثابت نمايد. قندهاي طبيعي موجود در سيب به آهستگي هضم و جذب مي شوند، بخشي از اين امر مي تواند ناشي از تأثير پکتين باشد که در دستگاه گوارش تشکيل ژل مي دهد. افزايش آهسته در سطوح قند خون پس از مصرف سيب ، به اين معناست که سيب "شاخص گليسميک" پاييني دارد. بنابراين براي افراد مبتلا به بيماري ديابت ، سيب به طور خاص مفيد است.


لازم به توضيح است که شاخص گليسميک اندازه اي است که تعيين مي کند، پس از خوردن غذا قند خون با چه سرعتي بالا مي رود. اين امر نشان مي دهد که به رغم وجود قند طبيعي در سيب، خوردن سيب در افزايش سريع قند خون اثر نمي گذارد.


- فشار خون بالا: سيب در کاهش فشار خون نيز موثر است . يکي از مطالعات علمي جالب که در اين زمينه به عمل آمده نشان مي دهد که حتي بوييدن آن نيز فشار خون را کاهش مي دهد.


- سرماخوردگي: بررسيهاي علمي نشان داده است که ويروسها نمي توانند در عصاره سيب مدت زيادي زنده بمانند. براي مقايسه قدرت ويروس کشي سيب با عصاره 18 نوع ميوه ديگر در آزمايشي معلوم شد که عصاره سيب، انگور و چاي داراي قويترين امکان نابودي ويروسها هستند. پژوهشگران متوجه شده اند اشخاصي که بيشتر از ديگران سيب مي خورند ، کمتر به سرماخوردگي و ناراحتيهاي قسمت فوقاني دستگاه تنفسي شامل عفونتهاي مربوط به بيني، حنجره و ناي مبتلا مي شوند.


- چاقي: خوردن سيب با پوست ، سطح قند خون را به آهستگي و براي مدتي بالا نگه مي دارد ، لذا پس از خوردن سيب کامل ، شخص احساس سيري بيشتري مي کند ، بنابراين براي کاهش وزن بهتر است خود سيب به طور کامل و طبيعي خورده شود .

گوچه فرنگي




گوجه فرنگي ملين بوده و سنگ كليه را دفع مي‌كند.



مردان مي‌توانند با خوردن مداوم گوجه فرنگي خود را در مقابل سرطان پروستات محافظت کنند.


همچنين گوجه فرنگي از ورم آپانديس جلوگيري مي‌كند. از جوشانده برگ گوجه فرنگي نيز مي‌توان براي دفع شته و حشرات استفاده كرد.


گوجه فرنگي براي مبتلايان به نقرس و رماتيسم مفيد و ورم مفاصل را برطرف مي‌كند. همچنين از تصلب شرايين جلوگيري كرده و حتي مصرف آن براي اين مرض مفيد است.




گوجه فرنگي، اوره خون را پايين مي آورد. براي تميز كردن خون بايد از گوجه فرنگي و كرفس به نسبت مساوي و به مقدار سه فنجان در روز قبل از غذا و به مدت سه هفته استفاده كرد.


براي تميزي لكه جوهر بر روي لباس، يك تكه پنبه را در داخل آب گوجه فرنگي قرار داده و لكه جوهر را با آن مالش دهيد و سپس آنرا بشوييد.

اگر پوست شما كك و مك دارد، هر روز آنرا با گوجه فرنگي تميز كنيد كم كم كك و مك‌ها را از بين مي برد.


گفتني است، در بعضي از اشخاص هضم گوجه فرنگي با اشكال صورت مي گيرد. کساني که معده حساس دارند، نبايد در خوردن گوجه فرنگي افراط كنند.


همچنين بعضي از افراد نسبت به گوجه فرنگي حساسيت دارند. اين نوع از افراد نيز نبايد گوجه فرنگي بخورند.




انجیر




انجير خشک محتوي مقدار زيادي قند( در حدود 60 درصد) مي باشد. اين دليل خوبي است براي آن که ورزشکاران از انجير استفاده مي کردند.

رومي ها انجير تازه را به برده هايشان مي دادند، براي آن که آن ها بتوانند بهتر کار کنند. انجير خشک در آن زمان خيلي کم مصرف مي شد. انجير از درختي به نام فيکوس( Ficus) مي رويد.
انجير يک ميوه شيرين مي باشد. محتوي مقدار زيادي هسته است و غالبا خشک مصرف مي شود. انجير تازه بسيار خوشمزه مي باشد و از آن مربا و ترشي درست مي کنند.

پوست انجير بسيار نرم است و به همين خاطر نگهداري و انتقال آن بسيار مشکل مي باشد.
در کشورهاي گرمسير، انجير به صورت خشک صادر و ذخيره مي شوند.
انواع مختلف انجير، داراي برگ هاي متفاوتي مي باشد.
درخت انجير در حدود 6- 5 متر مي باشد. درخت انجير برگ هاي سبز و خاکستري رنگ دارد. ميوه درخت انجير، زرد رنگ مي باشد. درخت انجير تا 20 سال ميوه مي دهد.
بر طبق تحقيقات سازمان خواربار آمريکا، ايران دومين کشور بزرگ صادر کننده انجير مي باشد.
انجير تازه را از اوايل خرداد تا اوايل شهريور مي توان يافت. اما انجير خشک را در هر زمان که ميل داشتيد، مي توانيد پيدا کنيد.
حال فوايد انجير را براي شما بيان مي کنيم:


1- کاهش فشار خون


انجير منبع خوب پتاسيم مي باشد و همان طور که مي دانيم، پتاسيم، عنصري است که براي کنترل فشار خون به کار مي رود. کمبود پتاسيم، مخصوصا وقتي که غذاها داراي مقدار زيادي سديم(نمک) باشند، مي تواند موجب بالا رفتن فشار خون شود.


2- کاهش وزن


انجير، منبع خوبي از فيبرهاي غذايي مي باشد. فيبر، اثر مفيدي بر کاهش وزن دارد و گرسنگي را به تاخير مي اندازد.


3- جلوگيري از سرطان سينه


به خاطر داشتن فيبر بالا، از ابتلا به سرطان سينه جلوگيري مي کند.


4- بالا برنده تراکم استخوان


انجير داراي مقدار زيادي کلسيم (79 ميلي گرم در 224 گرم انجير) مي باشد. تحقيقات نشان داده است که کلسيم در انجير به همان اندازه کلسيم موجود در شير مي باشد.


کلسيم، به عنوان بالا برنده تراکم استخوان شناخته شده است. به علاوه، پتاسيم موجود در انجير، دفع ادراري کلسيم را کاهش مي دهد. پس انجير يکي از بهترين ها براي افزايش تراکم استخوان مي باشد و از پوکي استخوان جلوگيري مي کند.


5- جلوگيري از ضعف عضلات


مطالعات نشان داده است که افرادي که روزانه 3 عدد يا بيشتر ميوه مصرف مي کنند، ضعف و انحطاط عضلاني کمتري دارند.


6- انجير منبع خوبي از منيزيم نيز مي باشد.


7- ملين و ضد يبوست است.


8- به بهبود سرفه و نفس کشيدن راحت کمک مي کند.


9- انجير تازه مقدار کمي ويتامين C دارد و بهترين منبع(نسبت به ديگر ميوه ها) ويتامين B6 مي باشد.


10- انجير براي هضم بهتر غذا بسيار مفيد است. براي کم خوني مفيد است.

11- انجير براي افراد داراي کلسترول بالا و اسيد اوريک بالا ، بسيار مفيد است.


12- تشنگي را از بين مي برد.


13- انجير به عنوان دارويي براي توليد انرژي و قوي شدن به کار مي رود.


14- انجير براي افرادي که رشد غير طبيعي دارند، بسيار مفيد مي باشد.


15- از سرطان روده جلوگيري مي کند. انجير جلوي رشد سلول هاي سرطاني را مي گيرد.


16- آنتي اکسيدان زيادي نسبت به ساير ميوه ها دارد.


17- امگا 3 و امگا 6 دارد. پس براي سيستم اعصاب، مغز و قلب بسيار مفيد مي باشد.


18- سديم کمي دارد.


19- انجير براي بهبود سردرد، دندان درد ، تهوع، تب، نقرس، گوش درد ، سوختگي، معده درد، ورم چرکي(آبسه) ، بيماري هاي ريوي و بيماري هاي مقاربتي مفيد است.




فوايد انجير خشک


1- انجير خشک درمان کننده نفخ و باد معده مي باشد.




2- انجير خشک نسبت به انجير تازه، 5 برابر بيشتر کالري دارد.




3- انجير خشک داراي مقدار زيادي آهن مي باشد.




فوايد شيره انجير


1- شيره انجير داروي خوبي براي افسردگي مي باشد.


2- شيره انجير، از بين برنده زگيل مي باشد.


فوايد برگ انجير


ممکن است با خودتان فکر کنيد که برگ انجير به چه دردي مي خورد. در بعضي از کشورها، برگ انجير، جزوي از غذا مي باشد.


1- برگ انجير براي ديابتي ها مفيد است و مقدار انسولين تزريقي مورد نياز براي شخص ديابتي را کم مي کند.


2- برگ انجير را به آب جوش اضافه مي کنند و به عنوان مرهم براي درد به کار مي برند.


3- برگ انجير به پايين آوردن تري گليسيريد خون کمک مي کند.


نعمات خداوند بسيار زياد است. به هر نعمتي نگاه کنيد، مي بينيد براي همه ما خوب و مفيد است. اما نبايد هيچ گاه اين اصل را فراموش کنيم که: "کم بخور، هميشه بخور".





اثرات روانی رنگ‌ ها





رنگ هااز دیرزمان اثر روانی رنگ، در اشخاص مختلف مورد توجه دانشمندان بوده است و به مرور، این تحقیقات گسترش یافته است. ثابت شده اتاق‌هایی از بیمارستان‌ها که رنگ آبی یا شیشه‌های آبی‌رنگ دارند، اثر خوبی روی بیماران دارد یا اشخاصی که نزدیک‌بین هستند و چشم آنها در مطالعه زیاد خسته می‌شود باید کاغذهای سبز و آبی به کار برند که بسیار مناسب است. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده قرار گرفتن زیر نورهایی با رنگ خاص تاثیر روانی زیادی بر فرد دارد؛
به عنوان مثال وقتی شما دودل هستید یا اطمینان کافی راجع به مساله‌ای ندارید، پوشیدن لباس‌های زرد یا محاصره شدن در محیطی پر از رنگ‌های زرد زنده به شما کمک خواهد کرد تا توجهتان را روی مشکل پیش آمده متمرکز کنید تا بتوانید به دودلی خود پایان دهید. استفاده از رنگ زرد در برقراری ارتباط نیز کمک می‌کند. اگر احساس تنهایی می‌کنید یا قادر نیستید با دیگران تماس‌های خوبی برقرار کنید، استفاده از این رنگ روشن، جریان کلمات شما را آسان و شیوایی کلام شما را تقویت خواهد کرد. از نظر فیزیکی، در محاصره قرمز بودن باعث افزایش خون می‌شود و آدرنالین را به بدن تزریق می‌کند. وقتی شخصی بشدت خسته یا افسرده است یا نیروی اراده‌اش تحلیل رفته است، قرمز می‌تواند به عنوان عاملی انرژی‌زا استفاده شود. همچنین پوشیدن لباس‌های قرمز یا قرار گرفتن در محیط قرمز، وقتی فرد بشدت ناراحت، هیجانی، مضطرب یا تحت فشار است می‌تواند به بروز خشم یا ایجاد خشونت منجر شود. در زمان بقراط حکیم معتقد بودند رنگ‌ها در پیشرفت یا بهبود بیماری‌ها تاثیر بسزایی دارد و از آن تاریخ درمان با رنگ‌ (chromotherapy) آغاز شده است که امروزه اهمیت خاصی دارد و مورد مطالعه و توجه پزشکان قرار گرفته است. درمان با رنگ اثر فوری ندارد و باید به صبر و حوصله منتظر نتیجه آن بود.


رنگ در اعتقاد‌های مذهبی


در انجیل، عهد عتیق و جدید، به رنگ‌های زیادی اشاره شده است. رنگ‌های نمادین مسیحی و یهودی هنوز هم در مناسک این مذاهب وجود دارد. رنگ سبز زمردین با عیسی مسیح پیوند یافته است. مسیحیان اغلب رنگ آبی را به حضرت مریم باکره اختصاص می‌دهند.
در متون اسلامی از رنگ‌هایی که در جامعه مکروه است، سخن رفته است. بهترین رنگ‌ها در جامعه سفید است و پس از آن به ترتیب زرد، سبز، سرخ کمرنگ، کبود و عدسی. سرخ تیره رنگ (بخصوص در نماز)‌ و جامه سیاه کراهت شدید دارد.
ما دلایل زیادی داریم که رنگ سبز مایل به آبی رنگ ولایت مطلق الهی است. بهشت موعود ما بهشتی است با رنگ سبز مایل به آبی. در دین اسلام حدیثی نداریم که بگوید پوشش حجاب چه رنگی باشد، اما احادیث زیادی داریم بر کراهت رنگ سیاه. رنگ سیاه ایجاد غرور و در عین حال کدورت روحی می‌کند. رنگ سیاه رنگ غم است.


رنگ اندوه است. ما برای رنگ سیاه شب حدیث داریم که پیش از غروب آفتاب، چراغ روشن کنید به خاطر این‌که هیچ‌وقت نور از زندگی ما بیرون نرود و تیرگی شب بر ما سلطه پیدا نکند.
اثر روانی رنگ در کودکان


به موجب تحقیقاتی که از طرف انستیتوی روان‌شناسی رنگ ‌ که مرکز آن شهر اسن آلمان است ‌ به عمل آمده رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌های مورد علاقه اطفال هستند و رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای، سیاه و سفید هیچ‌گاه مطلوب آنها نیستند. این انستیتو برای تعیین درجه نفوذ رنگ در اطفال، در کودکستان‌های آلمان به مطالعات مداوم و پیگیری پرداخت و متوجه شد مثلا یکی از خانم‌های معلم فقط به خاطر کت و دامن قهوه‌ای که می‌پوشد، مورد نفرت اطفال واقع شده و لقب بدعنق گرفته، ولی همین معلم پس از آن‌که لباس‌هایی به رنگ روشن و جالب تن کرد، موفق شد محبوب شاگردان کودکستان شود. رنگ‌ها نفوذ عجیبی بر سلسله اعصاب کودکان دارند؛ مثلا چنانچه رنگ سیاه یا سفید مطلق مدتی مرتب در معرض دید کودکان قرار گیرد یا بزرگسالان اطراف آنها دائم با لباس سیاه ظاهر شوند، اعصاب آنها خسته و مختل می‌شود.


طی سال‌ها، آزمایش‌های فراوانی برای تعیین ارجحیت رنگ‌ها صورت گرفته است؛ مثلا نوزادان به رنگ‌های درخشان مثل زرد، سفید، صورتی و قرمز بیشتر خیره می‌شوند و با بزرگ‌ شدن کودکان علاقه به رنگ زرد به تدریج کم می‌شود و قرمز و آبی جای آن را می‌گیرد.


پس از بلوغ، علاقه به رنگ‌هایی با طول موج کوتاه‌تر (آبی و سبز)‌ بیشتر از رنگ‌های با طول موج بلند (قرمز، نارنجی و زرد)‌ می‌شود. در این حالت علاقه به رنگ‌ها به صورت زیر است:
آبی، قرمز، سبز، بنفش، نارنجی و زرد.


کودکان و نوجوانان به رنگ بیشتر از شکل واکنش نشان می‌دهند و با لذت تمام به آن دل می‌بندند. تحقیقات نشان داده کودکانی که در نقاشی‌های خود رنگ‌های سرد مانند آبی یا سبز را انتخاب می‌کنند، متفکرتر و سنجیده‌تر هستند. به کار بردن رنگ‌های قهوه‌ای و خاکستری نشان‌دهنده ناراحتی‌های درونی آنان است.


استفاده آزادانه از رنگ قرمز توسط کودکان خصومت‌ یا نیاز به صحبت را نشان می‌دهد و از طرفی هم بیانگر عشقی ساده و بی‌آلایش است.


رنگ آبی در نقاشی کودکان بیانگر سازگاری، تمایل به اطاعت و کنترل یا سرکوب احساسات است و نیز کودکانی که زیاد از رنگ سبز استفاده می‌کنند، معمولا به طور محسوسی فاقد احساسات قوی و آشکار هستند. کودکان بندرت به رنگ‌های قهوه‌ای، سیاه یا خاکستری علاقه دارند. استفاده در هم و برهم از رنگ قهوه‌ای مشخصه اعتراض به والدین است.


همچنین اگر کودک به طور مداوم از رنگ سیاه برای رنگ‌آمیزی استفاده کند، نشان‌دهنده اعتراض، ترس یا اضطراب است.


نتیجه‌گیری


اصولا هیچ رنگی برای هیچ سنی ممنوع نیست. این خود ما هستیم که با طرح قوانین بسته یا نسبتا بسته همه چیز را در محدوده‌ای معین متوقف می‌کنیم. رنگ لباس از نظر علمی زمانی نامناسب است که در آن یک ترکیب‌بندی مناسب برای ایجاد یک هارمونی موفق به کار نرفته باشد. رنگ‌ها در لباس باید دارای یک ترکیب‌بندی هنرمندانه و علمی باشد تا چشم‌ نوازش شود و احساس درونی انسان نفسی تازه کند. در جامعه ما که افسردگی با ضرایب گوناگون، درصد قابل توجهی از جوانان و مردم را در برگرفته که کسالت‌ها و خستگی‌های درازمدت از مهم‌ترین نتایج آن است، پیشنهاد می‌شود برای بهبود این وضعیت از لباس‌هایی با رنگ‌های پر نشاط استفاده شود، چرا که انرژی رنگ در افراد تاثیر خواهد داشت.


پس بهتر است ابتدا سلیقه‌هایمان را کمی تغییر دهیم و در استفاده از رنگ‌های لباس‌هایمان مقداری تجدیدنظر کنیم. رنگ‌های مختلف را در لباس‌های دیگران عجیب و غریب ندانیم و آنها را سبک نپنداریم، چرا که همه رنگ‌ها زیبا هستند

۱۳۸۹ تیر ۵, شنبه

جوجه کباب تابه ایی





مواد لازم:سینهٔ‌ مرغ ۶۰۰گرم -پیاز درشت ۲ عدد-آب لیمو نصف استکان -زعفران دم کرده نصف استکان -نمک -روغن -فلفل دلمه ایی -گوجه فرنگی‌ گیلاسی -پیاز به میزان لازم


طرز تهیه:در ابتدا سینه مرغ را پاک می‌کنیم و آنها را مکعبی خورد می‌کنیم و ۲ عدد پیاز درشتی که داشتیم را خلالی خورد می‌کنیم و در ظرف نسبتا بزرگی‌ اول پیاز هارا می‌ریزیم و به آن نمک اضافه می‌کنیم و با دست خوب چنگ می‌زنیم تا پیاز کمی‌ لهٔ شود و آب بیندازد بعد مرغ را اضافه می‌کنیم و باز کمی‌ مواد را ورز میدهیم تا آب پیاز به خورد گوشت برود و بعد زعفران را اضافه می‌کنیم و در آخر هم روغن را اضافه می‌کنیم و اجازه میدیم موادمون حداقل ۱ ساعت در یخچال استراحت کند بعد فلفل دلمه ایی و پیاز را به تکه‌های بزرگ خورد می‌کنیم و لابلای گوشت به سیخ که باید چوبی باشد میکشیم و در مایتابه با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم این غذا را هم می‌توان با نون میل کرد هم با برنج و هم اگه خواستید خیلی‌ رژیمی‌ شود با سالاد.




كوفته برنجي




مواد لازم



لپه 100 گرم


تخم مرغ 1 عدد


نمك و فلفل به مقدار لازم


زردچوبه 2/1 قاشق چايخوري


در صورت تمايل آلو - كشمش - زرشك براي داخل كوفته به مقدار لازم


روغن مايع 2/1 استكان


گوشت چرخ كرده 400 گرم


برنج 150 گرم


پياز 2 عدد


رب 2 قاشق غذا خوري






چگونگی تهیه



لپه و برنج را شسته و خيس مي كنيم . سبزي را شسته و خرد مي كنيم . يك عدد پياز را خرد كرده سرخ مي كنيم يك عدد پياز ديگر را رنده كرده به همراه گوشت تخم مرغ و نمك و فلفل با يكديگر مخلوط مي كنيم . لپه و برنج و سبزي را اضافه كرده و تمام مواد را با يكديگر خوب ورز مي دهيم تا حالت چسبندگي پيدا كند از مواد به اندازه يك نارنگي برداشته در صورت تمايل آلو – كشمش يا زرشك درون آن مي گذاريم و كوفته را گرد مي كنيم . پيازي را كه سرخ كرده ايم با كمي زردچوبه و رب هم مي زنيم سپس آب ريخته و مي گذاريم تا بجوشد سپس حرارت را كم كرده و كوفته ها را درون آن مي اندازيم و با حرارت ملايم مي پزيم.


نکته: توجه داشته باشید که حتما آب درون قابلمه در حال جوش باشد تا کوفته‌های شما وانرود به نظر من به تخم مرغ نیازی نیست اگه مواد را خوب ورز دهید ولی‌ اگر بار اول است که درست می‌کنید و نگران وارفتن هستید از تخم مرغ استفاده کنید.





۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

کتلت با گوشت چرخ کرده




مواد لازم: گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم- سیب زمینی‌ خام ۲۵۰ گرم- پیاز درشت ۱ عدد-آرد نخودچی ۱ قاشق غذا خوری‌نمک- فلفل- زردچوبه-روغن به میزان لازم



طرز تهیه: در ظرفی‌ مناسب گوشت چرخ کرده و سیب زمینی‌ خام که ریز رنده کردیم و پیاز و نمک و زردچوبه آرد نخودچی و فلفل با هم مخلوط می‌کنیم و کاملا آنهارا ورز میدهیم تا مواد بخوبی با هم مخلوط شود اگه وقت داشتید نیم ساعت در یخچال بذارید مواد کتلتتون استراحت کند چون خوشمزه تر میشود بعد از مواد به اندازهٔ یک نارنگی بر می‌داریم و در دست به شکل دلخواه فرم میدهیم و در روغنی که به خوبی‌ داغ شده است با حرارت ملایم سرخ می‌کنیم تا مغز آن هم کاملا پخته شود.


نکته:اگر دیدید سیب زمینی‌‌هاتون بعد از رنده شدن آب انداخت حتما آب آن را بگیرید و بعد به موادتون اضافه کنید چون مواد گوشتی شما آب می‌اندازد و در طعم غذا تاثیر می‌گذرد.



خوراک لوبیا چیتی با گوشت قل قلی




لوبیا چیتی 1 پیمانه - گوشت چرخ کرده 250 گرم- آردنخودچی 2/1 پیمانه- پیاز 1 عدد- رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری- ادویه شامل نمک، فلفل، زیره سیاه، دارچین و گلپر به مقدار لازم

چگونگی تهیه



پیاز داغ را کمی با رب گوجه فرنگی تفت می دهیم و گوشت راه مراه پیاز آرد نخودچی نمک و فلفل ورز می دهیم بعد به شکل کوفته ریزه در می آوریم و به پیاز و رب اضافه می کنیم لوبیا از قبل پخته شده را به آن اضافه می کنیم در ظرف را می بندیم تا کاملاً جا بیفتد بعد از آماده شدن و کشیدن در ظرف مخصوص گلپر را به آن اضافه می کنیم.


در صورت تمایل و داشتن وقت میتونید سیب زمینی‌ سرخ شده هم به آن اضافه کنیدو سرو کنید.


خوراک گوشت چرخ کرده




مواد لازم:گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم-سیب زمینی‌ ۴۰۰ گرم- پیاز متوسط ۲ عدد- فلفل دلمه ایی قرمز ۱ عدد متوسط- رب گوجه فرنگی‌ ۲ قاشق غذا خوری‌نمک -فلفل- زرد چوبه‌روغن به میزان لازم



طرز تهیه:در ابتدا پیاز را که ریز خورد کردیم با روغن در حد طلایی شدن تفت میدیم بعد زرد چوبه را اضافه می‌کنیم و یک تفت کوچولو میدیم بعد گوشت را اضافه می‌کنیم بعد از سرخ شدن گوشت سیب زمینی‌ را که مکعبی خورد کردیم را اضافه می‌کنیم بعد از تفت خوردن سیب زمینی‌ رب را اضافه می‌کنیم و در آخر هم فلفل دلمه ایی را اضافه می‌کنیم ۲ لیوان آب می‌ریزیم و اجازه میدیم غذای ما بپزد و کمی‌ جا بیفتد حدودا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد اگر می‌خواهید غذای شما خوشمزه تر شود به جای ۲ لیوان آب ۱ لیوان آب و ۱ لیوان گوجه فرنگی‌ رنده شده بریزید.



استامبولی پلو





مواد لازم:برنج ۴ پیمانه-گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم- سیب زمینی‌ متوسط ۲ عدد-پیاز نسبتا درشت ۲ عدد-گوجه فرنگی‌ متوسط ۳ عدد-رب گوجه فرنگی‌ ۳ قاشق غذا خوری-در صورت تمایل ۱ عدد هویج متوسط- نمک- زرد چوبه- روغن به میزان لازم



طرز تهیه:در ابتدا پیاز را که ریز خورد کردیم تفت میدیم تا طلایی شود بعد زرد چوبه را اضافه می‌کنیم همین که بوی زردچوبه را حس کردید کافیست بیشتر تفت ندید که تلخ میشه بعد گوشت را اضافه می‌کنیم حرارت تند نباشه که گوشت سفت میشه بعد از سرخ شدن گوشت سیب زمینی‌ را که مکعبی خورد کردیم را اضافه می‌کنیم و کمی‌ تفت میدیم در آخر هم اگه دوست داشتید یک عدد هویج که آن هم مکعبی خورد کردیم را اضافه می‌کنیم بعد رب را اضافه می‌کنیم و کمی‌ تفت میدهیم همین که دیدید روغن شما رنگی‌ شده کافیست چون هم رب تلخ میشه هم بد مزه و رنگ آن هم کدر میشه و در پایان هم گوجه فرنگی‌ را که رنده کردیم و یا به صورت پوره در آوردیم و اضافه می‌کنیم یه کوچولو تفت میدیم و آب را اضافه می‌کنیم دقت کنید که آب زیاد نریزید چون گوجه فرنگی‌ هم آب دارد من وقتی‌ که آب جوشید برنج را اضافه می‌کنم به نظر من برنج دون تر میشه آب برنج که کشیده شد زیر گاز را کم کنید تا برنج شما ته نگیره چون اگه مراقب نباشید به خاطره رب که در مواد هست برنج ته دیگه سیاه میبنده و در آخر هم با سالاد شیرازی و سبزی خوردن میل کنید.





۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

خطرات ناشي از يك طرفه جويدن غذا




شما وقتي آدامس مي‌ جويد، يك طرفه مي‌ جويد؟ وقتي غذا مي‌ خوريد، چه‌ طور؟ يك طرفه جويدن براي دندان ‌ها و مفصل فك ‌تان اصلا خوب نيست و حتي اگر شما دندان‌ هاي يك طرف فك ‌تان را از دست داده باشيد، باز هم نبايد به يك طرفه جويدن عادت كنيد. دندان ‌پزشكان مي ‌گويند اين كار حداقل 4 خطر دارد:


خطر اول: مفصل گيجگاهي‌ فكي تان آسيب مي‌ بيند

اگر شما هنگامي كه دهان‌ تان را باز و بسته مي ‌كنيد، صداي " تق ‌تق " يا " خش ‌خش " مي‌ شنويد، ممكن است دچار مشكلات مفصل گيجگاهي فكي باشيد. مفصل گيجگاهي فكي تنها مفصل متحرك در ميان استخوان‌ هاي سر و صورت و اتفاقاً مفصل بسيار پُركاري است. اين مفصل در بين استخوان‌ فك پايين و استخوان‌ هاي سر قرار گرفته و هر بار كه حرف مي ‌زنيد، غذا مي ‌جويد يا دهان ‌تان را باز مي‌ كنيد، اين مفصل را به كار مي‌ اندازيد، بنابراين شما بايد از اين مفصل مهم بدن ‌تان بسيار مراقبت كنيد.
عادت ‌هايي مانند دندان‌ قروچه، فشار دادن دندان‌ ها روي هم بر اثر استرس و نگراني و همچنين جويدن يك طرفه، فشار زيادي به اين مفصل وارد مي ‌كنند و ممكن است در طولاني‌ مدت موجب آسيب مفصل و دردهاي عضلات سر و گردن و صورت شوند. تحقيقات جديد نشان مي ‌دهند كه جويدن آدامس باعث كاهش استرس و ايجاد آرامش در فرد مي ‌شود، اما فراموش نكنيد كه نبايد در جويدن آدامس زياده ‌روي كنيد چون شايد استرس را از روي ذهن شما بردارد ولي استرس زيادي را به اين مفصل وفادار و پُركار بدن شما وارد مي‌ كند. علاوه بر اين كه آدامس را معمولاً يك ‌طرفه مي‌ جويم و خود اين يكي از عوامل آسيب ‌رساندن به مفصل است، جويدن آدامس با فشار و نيروي زياد در طول چند ساعت در روز، هم باعث خستگي و اسپاسم عضلات جونده صورت شما خواهد شد و هم، مفصل گيجگاهي فكي را در معرض آسيب بعدي قرار خواهد داد، بنابراين عادت كنيد كه به جويدن آدامس عادت نكنيد! اگر فك‌ هاي شما شروع به " تق‌ تق " يا " خش‌ خش " كرده‌ اند، زياد نگران نباشيد چون اگر مشكل ديگري غير از اين نداريد، نياز به درمان نخواهيد داشت ولي اگر همراه اين صداها در سر و صورت و گردن خود دردي را احساس مي ‌كنيد آدامس خوردن را براي مدتي كنار بگذاريد. روزي نيم ساعت با يك حوله نيم گرم عضلات صورت تان را كمپرس كنيد و فك پايين خود را ورزش دهيد. اگر بعد از يك ماه هم چنان مشكل شما باقي مانده بود، به دندانپزشك مراجعه كنيد.


خطر دوم: دندان ‌ها و لثه‌ هاي يك ‌طرف آسيب مي ‌بينند


محل قرار گرفتن دندان‌ ها را، فشارهاي وارده از طرف لب، زبان و گونه تعيين مي ‌كند. به عبارت ديگر دندان‌ ها در محلي قرار گرفته‌ اند كه برآيند نيروهاي وارده به آن ها صفر است. از نظر سطوح قدامي - خلفي و جونده نيز وجود دندان‌ هاي ديگر دندان را محدود مي ‌سازد. يك دندان تا هنگامي به رويش و حركت فعال خود ادامه مي ‌دهد تا به دندان مقابل برسد. در ضمن دندان‌ هاي خلفي ‌تر تمايل به حركت به سمت جلو دارند.
حال تجسم كنيد كه اگر يك دندان براي مثال اولين آسياي بزرگ فك پايين از دست برود، چه اتفاقاتي ممكن است بيفتد؟ با از دست رفتن اين دندان، مقداري از فضاي حاصل از كشيده شدن آن با حركت دندان ‌هاي مجاور(نه به ‌طور كامل) اشغال مي ‌گردد. در نتيجه، فاصله‌ اي بين دندان ‌هاي مجاور با دندان كناري ايجاد مي‌ گردد كه علاوه بر گير غذايي و احتمال بروز پوسيدگي، باعث آزردگي و بيماري لثه نيز مي ‌شود. در ضمن، حركت دندان‌ هاي مجاور به ‌صورت كامل و بدنه ‌اي نبوده و با خم شدن و انحراف محوري آن ها همراه است. ما حصل اين خم شدن و ضرر حاصله، ايجاد بيماري لثه با به وجود آمدن پاكت لثه ‌اي(عميق شدن شيار لثه ‌اي) در ناحيه زير خم شدگي است. ديگر اين كه در صورت خم شدن، موقع جويدن غذا، نيرو در امتداد محور طولي دندان به آن وارد نشده و نيروي وارده مخرب خواهد شد. با كشيدن يك دندان تغييرات احتمالي فقط منحصر به فك مربوطه نبوده و نظم و آرايش دندان‌ هاي فك مقابل را نيز برهم مي ‌زند. همان‌ طور كه گفته شد دندان ‌ها تا هنگامي به رويش خود ادامه مي ‌دهند تا به دندان مقابل برسند. نتيجتاً دندان مقابل به سمت ناحيه كشيده شده شروع به رويش مي ‌نمايد. اين رويش اضافي علاوه بر اين كه از نظر زيبايي ناخوشايند است به علت مزاحمتي كه در موقع حركات طرفي فك ايجاد مي ‌كند، براي مفصل گيجگاهي فكي نيز مضر مي ‌باشد. باز هم مساله به اينجا ختم نمي ‌شود. اگر شكل يك دندان را در نظر بگيريد از قطر آن به سمت نوك ريشه كاسته مي‌ شود. بديهي است با رويش بيشتر يك دندان، قسمتي از آن كه مجاور دندان‌ هاي كناري قرار مي ‌گيرد اينك باريك ‌تر بوده و ايجاد فضا و فاصله ‌اي را مي ‌نمايد كه محل گير غذايي بوده و عوارضي چون پوسيدگي و بيماري لثه را به دنبال دارد.
بايد بدانيد كه با كشيدن دندان، استخوان نيز دستخوش تغييرات مي ‌شود. استخوان هر فك از دو قسمت ساختماني تشكيل شده است. يك قسمت آن استخوان اصلي بوده و بدنه اصلي فك مي ‌باشد. قسمت ديگر آن لانه دنداني بوده و دندان‌ ها را در بر مي ‌گيرد و وجود آن بسته به وجود دندان ‌ها است. اگر دنداني از دست برود و جايگزين نشود، اين قسمت از استخوان تحليل رفته و اگر در آينده نيازي به استفاده از دندان‌ هاي مصنوعي به صورت دست دندان باشد، به علت تحليل شديد استخوان گير آن كم شده، بيمار را اذيت نموده و يا غير قابل استفاده مي‌ شود. در حالت طبيعي و سلامت، عمل جويدن غذا متناوباً با استفاده از دندان‌ هاي هر دو طرف فك صورت مي ‌گيرد. در صورت از دست دادن دندان يا دندان‌ هايي در يك طرف دهان، يا بيمار از آن طرف فك كمتر استفاده نموده و يا اصلاً استفاده نمي ‌كند. اگر از يك طرف فك استفاده نشود دندان‌ ها تميز نشده و جرم مي‌ بندند و علاوه بر اين كه مستعد پوسيدگي مي‌ شوند ناراحتي لثه هم افزوده مي ‌گردد زيرا كه غذا خوردن در تميز شدن دندان‌ ها و حفظ سلامتي لثه مؤثر است. با عادت يك طرفه غذا خوردن تغييراتي به صورت سايش در سطح جونده ايجاد مي‌ گردد كه در صورت شدت، ممكن است ايجاد ناقرينگي در سطح جونده كرده و در شكل و قيافه شخص نيز تأثير بگذارد.

خطر سوم: دندان ‌هاي طرف مقابل جرم مي ‌گيرند و لثه ‌تان تحليل مي ‌رود

اگر شما عادت داشته باشيد كه يك طرفه غذا را بجويد، در واقع شما از يك طرف دهان ‌تان اصلا استفاده نمي ‌كنيد. اين موجب مي ‌شود كه دندان ‌هاي طرف مقابل ‌تان جرم بگيرند و به مرور زمان دچار تحليل لثه و بيماري ‌هاي لثه شويد. دندان ‌ها و الياف نگه‌ دارنده ي آن ها براي سالم و زنده ماندن نياز دارند كه از آن ها استفاده كنيد، در غير اين صورت الياف نگه ‌دارنده دندان ‌ها تحليل مي ‌روند.


خطر چهارم: يك‌ طرفه جويدن براي دندان ‌هاي مصنوعي هم خطر دارد


دليل چهارم براي دو طرفه جويدن مخصوص دست دنداني ‌ها است. اگر شما دست دندان در دهان ‌تان داريد، بهتر است كه دو طرفه بجويد چون جويدن يك طرفه به بلند شدن دست دندان‌ تان از جاي خودش منجر مي‌ شود و ثبات دست دندان ‌تان به هم خواهد خورد.

نقش موثر مولتي ويتامين در ابتلا به سرطان پستان





بسياري از مردم اميدوارند كه با كمك مولتي ويتامينها بسياري از بيماريها را خنثي كنند اما طي مطالعات جديد دانشمندان دريافته اند زنان مسن با مصرف مولتي ويتامين احتمال ابتلاي بيشتري به سرطان پستان پيدا خواهند كرد.

به گزارش سلامت نيوز اين مطالعات كه در يك مجله تغذيه امريكايي منتشر شده است به ارتباط بين استفاده از مولتي ويتامينها و سرطان پستان ميپردازد و به اثبات ميرساند كه اين مكمل به طور مستقيم به اين بيماري كمك ميكند.
يافته هاي يك دهه مطالعه طولاني بر روي بيش از 35،000 زن سوئدي كه بين سنين 49 و 83 قرار دارند , به طور متوسط بيش از 10 سال انجام شد كه در اين ميان ، 974 زن مبتلا به سرطان پستان تشخيص داده شدند.
محققان دريافته اند كه زناني كه گزارش استفاده از مولتي ويتامين در شروع مطالعه را داده اند 19 درصد احتمال بيشتري نسبت به كاربران ديگر ابتلا به سرطان پستان دارندالبته عواملي ديگر نظير سن ، سابقه خانوادگي سرطان پستان ، وزن ، مصرف ميوه و سبزيجات ، و ورزش ، مصرف سيگار و عادات نوشيدن مشروبات الكلي هم در اين ميان كم اثر نبوده است.
در ايالات متحده ، به عنوان مثال ، تخمين زده شده است كه نيمي از بزرگسالان به طور مداوم از يك مكمل غذايي واغلب ازمولتي ويتامين استفاده ميكنند. و مطالعات نشان مي دهد كه يكي از انگيزه هاي اوليه استفاده از مكملها اعتقاد به اين است كه مكمل هاي آنها را از بيماري هاي مزمن محافظت مي كند.
اما مطالعه اخيربر روي بيش از 160،000 زنان مسن درايالات متحده در بيش از هشت سال نشان داده است كه ، كساني كه مصرف مولتي ويتامين نداشته اند احتمال كمتري نسبت به افراد ديگر به بيماري قلبي يا انواع سرطان دارند.
بنابر اين بهترين روش براي دربافت ويتامين ها و مواد معدني اين است كه از طريق يك رژيم غذايي مناسب و متعادل مواد مورد نياز بدن خود را تامين كنيد.






دلايل سوزن سوزن شدن سر انگشتان




رئيس انجمن متخصصان داخلي گفت: كم‌ خوني، اختلالات قند خون، فشارهاي عصبي، انسداد عروق، بالا بودن چربي و كلسترول خون موجب سوزن سوزن شدن سر انگشتان مي ‌شود.
ايرج خسرونيا در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: تقريباً همه ي افراد حالت ‌هايي مانند سوزن سوزن شدن بدن كه عمدتاً در عضلات پا و سر انگشتان دست بروز پيدا مي‌ كند، را احساس كرده ‌اند.

وي گفت: ممكن است در هنگام دويدن بسيار سريع و در حالي كه هيچ گونه آمادگي از قبل وجود ندارد، اين اتفاق بروز پيدا كند.
كم‌ خوني، اختلالات قند خون، فشارهاي عصبي، انسداد عروق، بالا بودن چربي و كلسترول خون، از دلايل سوزن سوزن شدن نوك انگشتان است.
خسرونيا گفت: در بيماري كم‌ خوني به علت كاهش تعداد گلبول‌ هاي قرمز تبادل اكسيژن و دي ‌اكسيد كربن بين سلول‌ ها و خون دچار اختلال مي ‌شود. كاهش تعداد گلبول‌ هاي قرمز مي ‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد.
وي افزود: اصلي ‌ترين عنصر به كار رفته در ساختمان گلبول‌ هاي قرمز، آهن است و آهن بايد از طريق مواد غذايي به بدن برسد. در نتيجه اگر آهن به مقدار كافي موجود نباشد، ساخت گلبول ‌هاي قرمز با مشكل مواجه مي‌ شود.
رئيس جامعه متخصصان داخلي اضافه كرد: علائم كم‌ خوني ناشي از فقر آهن را مي ‌توان رنگ پريدگي پوست، خستگي زودرس، سرگيجه، سر درد، سوزن سوزن شدن دست و پا و ريزش شديد مو عنوان كرد

درمان ورم پا




آيا وقتي براي مدتي روي مبل يا پشت ميز كارتان مي‌ نشينيد، احساس مي ‌كنيد پاهاي تان سنگين شده و ورم كرده است؟ ممكن است آن را چندان جدي نگيريد اما در نهايت اين مشكل شما را مجبور مي ‌كند با پزشك مشورت كنيد. پزشكان مختلف ممكن است نظرات مختلفي در اين خصوص داشته باشند و در رابطه با ليپودرم يا حتي نارسايي عروق لمفتيك با شما صحبت كنند. با اين حال آن چه خانم‌ ها را آزار مي ‌دهد، در واقع حبس آب است كه در نهايت ورم پا ايجاد مي ‌كند. بدن ما از 60 درصد آب تشكيل شده است و اين آب قسمتي از فواصل داخل سلولي و خارج سلولي را فرا گرفته است. به عبارتي خانمي كه 55 كيلو گرم وزن دارد در بدنش 30 ليتر آب جمع شده كه 8 تا 10 ليتر آن خارج سلولي و متحرك است. وقتي كه عروق بيش از اندازه آب را به سمت خود بكشند، اين امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم مي ‌شود. يكي از نشانه‌ هاي ابتلا به ورم، باقي‌ ماندن جاي فرو رفتگي با فشار دادن انگشت روي موضع يا بزرگ شدن پا در روزهاي گرم يا ساعات پاياني روز است.

ورم ناراحتي خيلي حادي نيست اما مي ‌تواند هر از چند گاهي مشكل ‌ساز شود. دليل آن هر چه باشد در نهايت درمان مشخص است. يا بايد از جوراب‌ هاي مخصوص كمك گرفت يا به كمك درمان ‌هاي دارويي آب را خشكاند.
در اين ميان نوع تغذيه و فعاليت بدني هم اهميت ويژه‌اي دارد. جالب است بدانيد راه رفتن با پاي برهنه روي شن‌ هاي خشك ساحل، ماساژ دادن و كشيدن آرام ماهيچه‌ هاي داخلي، ريختن آب خنك و پوشيدن جوراب ‌هاي كشي فشرده در صورتي كه كارتان ايستاده است، مي ‌تواند سبب كاهش ميزان ورم شود، در حالي كه زندگي در نواحي خيلي گرم، استفاده از سيستم ‌هاي گرمايشي از كف، پوشيدن كفش‌ هاي تنگ يا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخي داروها مانند استروژن، كورتيكوييد و... مي‌ تواند اين مشكل را شديدتر كند. در صورتي كه شما مبتلا به ورم پا هستيد، پيشنهاد مي ‌كنيم به پزشك مراجعه كنيد تا ابتدا آزمايشات لازم را تجويز و درمان‌ هاي دارويي را آغاز كند. در كنار آن لازم است تحت نظر يك متخصص تغذيه و متخصص طب ورزشي هم باشيد تا رژيم غذايي و حركات ورزشي لازم را به شما يادآوري كنند.


در اينجا به خلاصه ‌اي از آن چه براي شما تجويز مي‌ شود اشاره مي ‌كنيم:


به رژيم غذايي خود توجه كنيد


اين اشتباه بزرگي است كه فكر كنيد نوع رژيم غذايي در بروز يا بهبود ورم پا بي ‌تاثير است. به طور معمول افرادي كه به ورم پا دچار هستند، تغذيه درست و خوبي ندارند. به عنوان مثال چربي ‌هاي اشباع و مواد غذايي تصفيه شده زيادي مصرف كرده و در مقابل علاقه ‌اي به مصرف ميوه و سبزيجات تازه ندارند. اين در حالي است كه بسياري از رژيم ‌هاي غذايي مي ‌تواند از حبس آب و در نتيجه ورم پيشگيري كند.

1- هر روز به قدر كافي پروتئين بخوريد.


بهترين مقدار مصرف روزانه پروتئين 5/7 تا يك گرم پروتئين براي هر كيلوگرم از وزن است. مثلا اگر وزن شما 55 كيلوگرم است، شما روزانه به 38/5 تا 55 گرم پروتئين نياز داريد. 100 گرم گوشت مرغ حاوي 25 گرم و 100 گرم گوشت ماهي پخته حاوي 20 گرم پروتئين است.


زماني آب درون پاها و عروق حبس مي ‌شود كه خون به اندازه كافي پروتئين نداشته باشد.
2- از منابع غني ويتامين E و D استفاده كنيد.


گردو، بادام، دانه انگور و ماهي‌ هاي آب‌ هاي سرد منابع غني ويتامين E بوده و همان ‌طور كه ويتامين D محافظ استخوان ‌ها است مي ‌تواند محافظ عروق خوني و كاهش نفوذ پذيري سلولي نيز باشد.


3- مصرف مواد غذايي اسفنجي را كاهش دهيد.


برخي از مواد غذايي مانند گلوتن، كازئين و برخي افزودني ‌ها مانند امولياست و امولزيفيانت مي ‌توانند حبس آب را افزايش دهند؛ به همين علت مصرف آن ها توصيه نمي ‌شود.


زياد سرپا نايستيد


در صورتي كه دچار ورم پا هستيد مسلما اولين توصيه پزشك به شما پوشيدن جوراب‌ هاي مخصوص واريس است. اين جوراب‌ ها چندان زيبا و راحت نيستند اما پوشيدن آن ها ضروري است. مي ‌توانيد اين نوع جوراب ‌ها را از داروخانه تهيه كنيد.


در ضمن بهتر است بدانيد زياد ايستادن مي ‌تواند ورم را شديدتر كند، پس سعي كنيد از ايستادن‌ هاي طولاني ‌مدت در طول روز خودداري كنيد.


پنج ورزش مناسب براي ورم پا


هر روز اين تمرين ‌ها را بايد مرتب و پشت هم انجام دهيد:


1- روي يك صندلي بنشينيد و يك توپ تنيس را زير كف پا گذاشته و بدون آن كه به آن فشار بياوريد آن را حركت دهيد و بچرخانيد. اين حركت را براي هر پا به مدت يك دقيقه در روز انجام دهيد.


2- سرپا جلوي يك پنجره يا هواي آزاد بايستيد و در حالي كه به دور دست نگاه مي‌ كنيد، دست‌ ها را به عقب برده تا قفسه سينه باز شود و براي يك دقيقه نفس عميق بكشيد.


3- سرپا بايستيد. يك پا را لبه پله قرار دهيد، به طوري كه فقط پنجه روي پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گيرد. پاي ديگر را پشت پايي كه روي پله است قفل كنيد و خود را تا جاي ممكن بالا بكشيد. بعد به حالت طبيعي اول برگشته و اين بار پاشنه را كه زير آن چيزي نيست پايين ‌تر از بلندي پله بياوريد. اين كار را روي هر پا 20 مرتبه تكرار كنيد.


4- سرپا بايستيد. دست ها را از هم باز كنيد. يكي از زانوها را تا جايي كه مي ‌توانيد بالا آورده و به سينه نزديك كنيد و يك دقيقه در اين حالت بمانيد. براي پاي ديگر هم همين كار را تكرار كنيد.


5- روي زمين بنشينيد. پاها را بكشيد. دست ‌ها را دو طرف خود، روي زمين بگذاريد. بعد به مدت يك دقيقه سرپنجه‌ ها را تا جاي ممكن به سمت خود بكشيد. اين تمرين را براي يك دقيقه در روز انجام دهيد

۱۳۸۹ خرداد ۲۸, جمعه

کیک راه راه




تخم مرغ درشت ......... 4 عدد ..... به دمای محیط رسیده



پودر قند ..................250 گرم (1پیمانه)


شیر ..................... 1 پیمانه ..... به دمای محیط رسیده


روغن مایع ............... 1 پیمانه(ذرت ، گیاهی یا کنولا بهتره)


وانیل .................... 3/1 ق چ


آرد ....................... 2 پیمانه (300 گرم)


بیکینگ پودر ............1 ق س (3 ق چ )( یا 1 ق چ جوش شیرین )


پودر کاکائو ............... 2 ق س






پودر قند و تخم مرغها را با درجه تند همزن می زنیم تا مثل کرم شده و روشن شود .


شیر و روغن را افزوده و در حد مخلوط شدن می زنیم .


آرد ،وانیل و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کرده کم کم به مایه می افزاییم با همزن میزنیم تا صاف و یکدست شود . زیاد نباید هم بزنیم


مواد را به 2 قسمت مساوی تقسیم می کنیم و به 1 قسمت پودر کاکائو اضافه می کنیم.


فر را با درجه 180 روشن می کنیم.


کف قالب 23 سانت را چرب کرده و کاغذ روغنی می اندازیم


3 ق س از مایه سفید را درست در مرکز قالب می ریزیم و بعد 3 ق س از مایه کاکائویی را درست در مرکز قالب . دوباره مایه سفید و....


این کار را باید سریع انجام دهیم و مکث نکنیم وهمچنین قالب را نباید تکان دهیم تا مایه پخش شود چون بتدریج پخش خواهد شد.


به مدت 40 دقیقه در فر قرار میدهیم . 20 دقیقه اول در فر را باز نمی کنیم


بعد از 40 دقیقه یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو می کنیم و خارج میکنیم اگر تمیز بود کیک پخته است.


دور کیک را با یک چاقوی نازک از قالب جدا می کنیم و روی پنجره سیمی قرار میدهیم تا خنک شود . می توانیم روی کیک پودر قند بپاشیم

زرشک پلو با مرغ




مواد لازم : مرغ ۱ کیلو برنج ۵۰۰ گرم زرشک ۲۰۰ گرم شکر ۱ قاشق غذا خوری زعفران دمکرده ۱ استکان پیاز متوسط ۲ عدد هویج متوسط ۲ عدد شاخهٔ کرفس ۲ عدد رب گوجه فرنگی‌ ۲ قاشق غذا خوری نمک زردچوبه روغن به میزان لازم

 
شیوهٔ درست کردن زرشک پلوی من اینگونه است در ابتدا پیاز را خلالی خورد می‌کنیم و در حد طلایی شدن آن را تفت میدهیم بعد زردچوبه را اضافه می‌کنیم و بعد از آن مرغ‌ها را که پوست آن را کاملا گرفتیم را اضافه می‌کنیم و به همراه پیاز و زردچوبه کمی‌ تفت میدهیم تا گوشت مرغ سفید رنگ شود با این روش دیگر مرغ بوی ضحم نمیدهد بعد رب نمک هویج و کرفس را اضافه می‌کنیم و ۱ لیوان آب می‌ریزیم و اجازه میدهیم مرغ بپزد ولی‌ لهٔ نشود ۱ ساعت برای پخت کافیست من بعد از پخته مرغ آن را کمی‌ در روغن سرخ می‌کنم بنظرم خوشمزه تر میشود برنج را با هر روشی‌ که دوست دارید دم کنید که بهتر است برای مهمانی‌ها برنج را آبکش کنید زرشک را هم که خوب میشوریم و با کمی‌ روغن و شکر در حد ۲ تا ۳ دقیقه تفت میدهیم و بعد از آماده شدن کمی‌ از برنج را زعفرانی می‌کنیم و روی دیس برنج را با زرشک و برنج زعفرانی تزئین می‌کنیم.








۱۳۸۹ خرداد ۲۶, چهارشنبه

رسوب زدایی کتری و سماور




براي از بين بردن رسوب آهكي درون كتري و سماور مي توانيد:



الف: كتري را داغ كنيد و ناگهان مقداري آب يخ درون آن بريزيد ( براي اين منظور نبايد كتري بسيار داغ شود كه موجب ريختن لحيم آن مي گردد.)


ب: مي توانيد مقداري سركه درون كتري ريخته و مدت 10 دقيقه بجوشانيد و سپس آن را شسته و خشك كنيد.ج: راه سوم كه يكي از راه هاي جلوگيري از رسوب گرفتن كتري و سماور است به اين صورت است كه گوش ماهي يا فلس صدف را در كتري انداخته تا آهك موجود در آب را جذب كند.( قلوه سنگ نيز مفيد است.)


د: راه ديگري كه براي رسوب زدايي مفيد است اين است كه در ظرف مورد نظر مقداري ( بستگي دارد به نوع ظرف) 2 يا 3 سيب زميني رنده كنيد و مدت نيم ساعت با آب درون آن،بجوشانيد و بعد يك تكه زاج سفيد كوبيده، به آن اضافه كنيد و نيم ساعت ديگر بجوشانيد مشكل رفع خواهد شد.


ه: مي توانيد براي جرم گيري آن مقداري جوش شيرين ( آب همراه جوش شيرين) را درون ظرف بگذاريد و روي شعله بگذاريد و بعد اگر هنوز به طور كامل پاك نشده همين كار را تكرار كنيد ثمربخش خواهد بود.


و: براي اين منظور مقداري آب درون كتري بريزيد آن را در مدت نصف روز در جايخي يخچال قرار دهيد. پس از گذشت مدت مذكور آن را درآورده پس از خارج شدن يخ از آن كتري رسوب زدايي مي شود ( به شرطي كه مقدار رسوبات زياد حجيم نباشد).




چند نکته در مورد پخت برنج






1- براي اينكه برنج شما سفيد شود مي توانيد چند قاشق ماست، داخل ظرف برنج درحال جوشيدن بريزيد.







2- اگر برنج شما بيش از حد معمول جوش خورده بود. مي توانيد 2-3 قاشق غذا خوري آبليمو به آن اضافه كنيد تا برنج شما خراب نشود.






براي از بين بردن بوي سوختگي برنج:
1- يك تكه نان روي برنج قرار دهيد و موقع كشيدن، نان را برداريد.
2- يك عدد پياز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنيد پياز بوي سوختگي را بخود مي گيرد.
براي خوشمزه تر شدن شويد پلو:


براي اينكه شويد پلوي شما خوشمزه تر شود مي توانيد از ادويه مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاري ها موجود مي باشد) استفاده كنيد بعد از آبكش كردن برنج كمي ادويه لابه لاي برنج بپاشيد.


براي خوشمزه تر شدن شير برنج:


اگرميخواهيد شير برنج شما خوشمزه تر شود، برنج را با شير خيس كنيد. اين كار باعث مي شود كه شير برنج شما خوشمزه تر شود.


اگر برنج شما بي نمك شد:


اگربراثر فراموشي برنجتان بي نمك شد اصلاً نگران نباشيد، موقع كشيدن برنج مقدار مورد نياز نمك را با مقدار بسيار كمي آب و روغن مخلوط كنيد و روي برنج بريزيد. با اين كار بي نمكي برنج شما رفع مي شود هرگز نمك را مستقيم در روغن نريزيد، زيرا نمك در روغن حل نمي شود.


اگر برنج شما شور شد:


اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شديد، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بيشتر روي برنج داخل آبكش بريزيد . اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوري آن شديد ديگرچاره اي براي برطرف كردن شوري آن نداريد. مگر اينكه خورش را بي نمك درست كنيد.


آب برنج براي بچه ها:


وقتي مي خواهيد برنج را آبكش كنيد يك ليوان از آب آن را برداريد و با يكي دو قاشق ماست مخلوط كنيد. اين آب برنج درصورتي كه شور نباشد براي بچه ها خيلي مفيد است.


از بين بردن بوي نامطبوع برنج:


اگر به هر دليلي برنج خشك شما بو گرفت برنج را روي يك سطح پهن كنيد. البته بايد حتماً در سايه باشد تا بوي نامطبوع برنج از بين برود. زيرا اگر برنج را جلوي نورآفتاب قرار دهيد باعث خرد شدن برنج مي شود و برنج حالت خود را از دست مي دهد و وقتي آن را داخل آب جوش مي ريزيد از هم پاشيده مي شود.


پخت برنج براي خانم هاي كارمند:


خانم هايي هستند كه بيرون ازخانه كار مي كنند و وقتي ظهر به خانه مي آيند، فرصت پختن برنج را ندارند، و يا اين كه دوست ندارند از شب قبل برنج آماده كنند. اينگونه افراد از اين روش مي توانند كمك بگيرند: صبح يا شب قبل برنج را آبكش كنند البته كمي آن را خشك بردارند، سپس ته ديگ برنج را آماده كرده و برنج را داخل قابلمه بريزند و قابلمه را داخل يخچال قرار دهند، ظهر برنج را كمي آب و روغن دهند و آن را دم كنند تا سالاد را آماده كنند برنج هم دم كشيده است.

نکات جالب در رابطه با میوه ها







يک نکته در مورد روش شکستن نارگيل:



براي شکستن نارگيل به اين صورت عمل کنيد: ابتدا الياف آنرا کاملاً از نارگيل جدا کنيد، بر روي نارگيل لکه هايي مانند چشم وجود دارد آن قسمت را سوراخ کنيد و شيره داخل نارگيل را کاملاً از آن خارج کنيد.سپس نارگيل را داخل تابه قرار داده به مدت 30 الي 60 دقيقه گذاشته تا با حرارات ْ350 بپزد بعد از اين زمان بگذاريد تا پوست آن سرد شود. سپس با يک ضربه چکش پوست نارگيل را از آن جدا کنيد.


چند نکته در مورد گرفتن آب ميوه:


در نظر داشته باشيد که وقتي مي خواهيد آب ميوه بگيريد به مقدار مصرف تهيه کنيد. زيرا مثلا اگر آب هويج بماند، تلخ و اگر آب سيب مدتي بماند سياه مي شود.




پوست کندن گردوي تازه :


اگرمي خواهيد پوست گردوي سبز را از آن جدا کنيد و دستتان سياه نشود ، داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنيد.


مغز گردوي سالم :


اگر مي خواهيد مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنيد، گردوها را يک شب تمام، داخل آب نمک خيس کنيد، سپس به آرامي پوست آن را شکسته و مغزگردو را بيرون بياوريد.


تشخيص گريپ فورت خوب:


از ضخامت و کلفتي پوست گريپ فورت به آبدار بودن يا نبودن آن مي توانيد پي ببريد. براي تشخيص اينکه گريپ فورت ضخيم است يا نازک به انتهاي آن يعني قسمتي که به ساقه مربوط مي شود توجه کنيد. در اين قسمت از گريپ فورت برآمدگي ايجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چين به نظر مي رسد که پوست آن ضخيم است و هر چه پوست گريپ فورت ضخيم تر باشد پر آب تر است.


تشخيص طالبي رسيده:


دستتان را بر روي پوست طالبي بکشيد اگر زبر بود طالبي رسيده است.


تشخيص هندوانه رسيده:


براي تشخيص هندوانه رسيده مي توانيد از دو روش استفاده کنيد:


1- دو دستتان را در دو طرف هندوانه قرار دهيد، و فشار دهيد اگر صدايي از آن بگوش رسيد هندوانه رسيده است.


2- با انگشت به هندوانه ضربه بزنيد اگر صداي طبل مانند و بلندي داشت هندوانه رسيده است.


رسيده شدن خرمالوي نارس :


اگر خرمالوي شما نارس است ، آنها را در کنار هم بچينيد و در گوشه اي بگذاريد . تا در همين حال بماند خرمالوها رسيده و شيرين مي شود .


رسيده شدن هلوي نارس :


اگر مي خواهيد هلوي کال به سرعت رسيده شود ، هلوها را در جعبه اي که با روزنامه آن را پوشانده ايد ، قرار دهيد . به اين ترتيب گازهاي متصاعد خارج نشده و باعث رسيدن سريع هلو مي شود .


آب ميوه منجمد :


اگر مي خواهيد از آب ميوه اي استفاده کنيد که در آن فصل وجود ندارد ، مي توانيد در فصلي که آن ميوه وجود دارد ، آن را ذخيره کنيد . به اين صورت که آب ميوه مورد نظر مانند ليمو ترش يا شربت نعناع و يا آب نارنج را درون قالب يخ ريخته تا ببندد . سپس آن را از قالب جدا کرد و درون کيسه پلاستيکي قرار دهيد و داخل فريزر نگهداريد تا در زمان مورد نظر يکي از اين قالب ها را درون ليوان شربت بيندازيد و از آن استفاده کنيد .



نگهداری مواد غذائی در یخچال





قرار دادن مواد غذایی گوناگون و متعدد برای مدت طولانی در داخل یخچال، كار بسیار راحتی است. اما معمولاً افراد خانواده از مواد غذایی كه در داخل یخچالشان وجود دارد غافل می‌شوند و آنها را به فراموشی می‌سپارند.




نگهداری مواد غذایی در یخچال


به خاطر داشته باشید كه خوراكی‌ها و مواد غذایی در یخچال برای همیشه تازه نمی‌مانند و روزی خواهد رسید كه شما حجم زیادی از آنها را دور می‌ریزید و یا این كه شک می کنید و از خود می‌پرسید آیا این مواد خوراكی هنوز سالم و قابل استفاده هستند یا این كه فاسد شده‌اند؟
كارشناسان می‌گویند برای اینكه از سالم بودن مواد غذایی اطمینان حاصل كنیم، همیشه نباید به برچسب‌های روی آنها كه توضیحاتی در مورد تاریخ مصرف داده است، اطمینان كرد. اگرچه بعضی از مواد غذایی دارای چنین برچسب‌هایی هم نیستند. سایر مواد خوراكی دیگری كه دارای چنین توضیحاتی هستند هم ممكن است گاهی اوقات مصرف كننده را گیج و سرگردان كنند.
بیشتر مردم به محض اینكه درب قوطی كنسروها و مواد غذایی را باز می كنند، نمی‌توانند تشخیص دهند كه آیا آنها تازه و قابل مصرف هستند یا خیر. بنابراین بسیار مهم است كه بدانیم كدام یك از مواد غذایی و خوراكی به محض آنكه در یخچال قرار می‌گیرند، ماندگاری و طول عمر كمتری دارند و سریع‌تر فاسد می‌شوند.
اگر مواد خوراكی كه برای تهیه غذا در یخچال نگهداری می‌شوند، پس از گذشت یك مدت طولانی مورد مصرف قرار بگیرند، می‌توانند موجب فاسد شدن غذایی كه ما مصرف می‌كنیم شوند و در نهایت خطرات و مشكلات بسیار جدی برای سلامت ما ایجاد می‌كنند.
بطری‌های حاوی آب میوه كه مخصوص كودكان است از زمانی كه درب آن باز می‌شود، به مدت یك تا سه روز در یخچال قابل استفاده و نگهداری هستند و تازه می‌مانند. گوشت و سبزیجات تازه‌ای كه برای كودكان تهیه می‌شود هم باید پس از یك تا دو روز نگهداری در داخل یخچال، دور ریخته شوند.


این یك اصل است: هرگز غذای كودكان را بیشتر از سه روز در داخل یخچال نگهداری نكنید.


خطری كه گاهی اوقات غذای كودكان را تهدید می‌كند این است كه والدین ممكن است كودكان خود را با شیشه شیر غذا بدهند. با این عمل بزاق دهان كه به شیشه منتقل می‌شود می‌تواند به رشد باكتری كمك كند(پس از آنكه كه شیشه را مجددا‌ً به داخل یخچال می‌گذارند).
اگر شما بطری حاوی مواد غذایی كودك خود را بیشتر از یك بار مصرف می‌كنید، هر بار به مقدار كافی از آن برای كودك خود بردارید. با این عمل مجدداً‌ قاشق كثیف وارد بطری نمی‌گردد.
نگهداری سس گوجه فرنگی در یخچال
سس‌هایی كه اساسا‌ً با گوجه فرنگی تهیه می‌شوند، به محض آنكه درب آنها باز می‌شود، تنها به مدت 5 روز در یخچال می‌توانند نگهداری شوند و تازه بمانند. نگهداری این نوع سس‌ها به دقت زیادی احتیاج دارد.


این نوع سس‌ها را نباید به مدت طولانی در یخچال نگه دارید تا كپك بزند. گاهی اوقات ممكن است شما پس از 5 روز، كپكی كه بر روی سس ایجاد می شود را نبینید. اما آن سس آن قدر كهنه شده است كه دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بعضی از كپك‌ها یا قارچ‌ها ایجاد سمومی می‌كنند كه می‌توانند بسیار مضر باشند. كپك‌ها در محیط‌های خیلی مرطوب رشد می‌كنند و عاملی كه باعث گسترش و افزایش آنها می‌گردد، مقدار بیش از حد رطوبت است و پخت آنها نیز نمی‌تواند سموم آنها را نابود كند و از بین ببرد. بنابراین برای امنیت و سلامت بیشتر، بهتر است كه آن را دور بریزید.


نگهداری سس مایونز در یخچال
این نوع سس از زمانی كه درب آن باز می شود می‌تواند به مدت دو ماه در یخچال نگهداری و استفاده شود. سس مایونز به دلیل آنكه حجم چربی آن بالا است، مانع رشد باكتری و كپك می‌شود، اما روغن موجود در آن پس از گذشت مدت زمان كوتاهی از تاریخ مصرف آن، شروع به تجزیه شدن می‌كند و طعم و بوی آن را تغییر می‌دهد و دیگر مزه خوبی نمی‌دهد.
گاهی اوقات ممكن است كه شما در تغییر بوی آن دچار اشتباه شوید و قادر نباشید تشخیص دهید كه بوی آن تغییر كرده است. بنابراین كاملاً‌ دقت كنید و در این گونه موارد هرگز ریسك نكنید و حتماً آن را حتی اگر متعلق به یك كارخانه معتبری است، پس از گذشت دو ماه نگهداری در یخچال، دور بریزید.


برای سایر چاشنی‌های دیگر مثل تركیبات رب گوجه فرنگی و قارچ و سس سالاد حتماً به تاریخ مصرف آن كه معمولاً دقیق و درست هستند مراجعه كنید.


پیگیری و به خاطر سپردن اینكه چه مدت غذای شما در یخچال مانده است، كارآسانی نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود كه یك قلم و كاغذ بردارید و تاریخی را كه شما درب هر نوع كنسرو یا بطری را باز می كنید بنویسید و از تاریخ ها به عنوان علامت مرجع استفاده كنید. به محض اینكه تاریخ مصرف آن از زمانی كه شما یادداشت كردید گذشت، باید آن ماده خوراكی را دور بریزید.


منبع سلامت نیوز




۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

کیک آلمانی






تخم مرغ 5 عدد- آرد 300 گرم - بکینگ پودر 2/1 قاشق سوپخوری- شربت 5/1 قاشق سوپخوری- آب یک لیوان - شکر 300 گرم- آرد برنج 50 گرم- وانیل یا هل 4/1 قاشق چایخوری
چگونگی تهیه


زرده و سفیده را جدا کرده و سفیده ها را با نیمی از شکر می زنیم (البته شکر را بعد سفت شدن سفیده می افزائیم) و بعد زده ها را دانه دانه می وافزائیم نصف لیوان آب را افزوده و با همزن زده و بعد آرد و BP را افزوده و بقیه آب را مخلوط می کنیم و در قالب کاغذ انداخته و چرب شده ریخته و در فر 175 درجه سانتیگراد می گذاریم و بعد پخت برش داده و تزئین می کنیم.


نکتهٔ مهم این کیک این است که به هیچ عنوان نباید ۲۰ دقیقهٔ اول در فر را باز کرد چون پف کیک میخوابد هر زمان که روی کیک طلایی شد کیک آماده است البته می‌توان با فرو کردن یه خلال دندان هم از پخته کامل کیک مطمئن شد اگر چیزی به خلال دندان نچسبید کیک آماده است و نکتهٔ دیگر هم بهتر است مواد خشک را باهم ترکیب کنیم و ۲ بار الک کنیم برای این کیک به یک قالب ۲۰در ۳۰ مستطیل شکل نیاز داریم بعد از آماده شدن هم کیک را به قطعه‌های مربع برش میدهیم و باز هر قطعه را از وسعت به ۲ نیم می‌کنیم که مثلث شود و می‌توان وسط آن را هم برش داد از انواع کرمها استفاده کرد و یا از خامهٔ فرم گرفته استفاده کرد و روی آن هم با بادام پرک شدهٔ تست شده تزیین کرد که تزیین آن به دلخواه خودتان می‌باشد.







توصیه می‌کنم حتما درست کنید چون کیک بسیار راحت و خوشمزه ایی است تقریبا مزهٔ آن مثل شیرینی‌ تر خودمان است.









عدس پلو






امروز می‌خوام طرز تهیه عدس پلو رو براتون بنویسم؛

مواد لازم:برنج ۴ پیمانه عدس ۲ پیمانه گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم پیاز ۲ عدد متوسط هویج خلالی سرخ کرده بمیزان دلخواه سیب زمینی‌ خلالی سرخ کرده به میزان دلخواه ادویه که من (نمک؛زردچوبه؛دارچین؛کمی‌ زیره سیاه)میریزم و زعفران هم برای تزیین

و اما طرز تهیه برنج را که از قبل خیس کرده بدیدم را آب کش می‌کنیم و کنار می‌گذاریم عدس هم را بهتر است جداگانه بپزیم و کنار بذاریم بعد قابلمهٔ مناسبی را انتخاب می‌کنیم کمی‌ روغن می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا روغن داغ شود بد کفّ قابلمه نان می‌گذاریم البته این به دلخواه خودتان است که برای ته دیگ چی‌ دوست داشته باشید و بعد یک لایه برنج یک لایه عدس و کمی‌ هم دارچین می‌ریزیم و اجازه میدهیم که برنج ما دم بکشد خوب حالا میریم سراغ مواد روی عدس پلو پیاز را که بهتر است نگینی خورد شود کمی‌ در روغن تفت میدهیم تا طلایی شود بعد گوشت چرخ کرده را اضافه می‌کنیم و توجه کنید اگر گوشت چرخ کرده را با حرارت بالا سرخ کنید سفت و بد مزه میشود پس حرارت را کم می‌کنیم گوشت که تفت خورد ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم که مقدار آن بستگی به خودتون داره من دارچین را بیشتر میریزم و زیره را خیلی‌ کم و البته بهتر است که زردچوبه را هم با پیاز اضافه کنیم و در انتها هم نصف استکان آب می‌ریزیم با کمی‌ زعفران و اجازه میدیم که یکربع روی حرارت بماند و در انتها هم برای تزیین از خلال سیب زمینی‌ و هویج استفاده می‌کنیم که آن هم به دلخواه است.

این عدس پلو به روش خودم است امیدوارم از مزهٔ آن خوشتان بیاید.