۱۳۸۹ تیر ۲, چهارشنبه

درمان ورم پا




آيا وقتي براي مدتي روي مبل يا پشت ميز كارتان مي‌ نشينيد، احساس مي ‌كنيد پاهاي تان سنگين شده و ورم كرده است؟ ممكن است آن را چندان جدي نگيريد اما در نهايت اين مشكل شما را مجبور مي ‌كند با پزشك مشورت كنيد. پزشكان مختلف ممكن است نظرات مختلفي در اين خصوص داشته باشند و در رابطه با ليپودرم يا حتي نارسايي عروق لمفتيك با شما صحبت كنند. با اين حال آن چه خانم‌ ها را آزار مي ‌دهد، در واقع حبس آب است كه در نهايت ورم پا ايجاد مي ‌كند. بدن ما از 60 درصد آب تشكيل شده است و اين آب قسمتي از فواصل داخل سلولي و خارج سلولي را فرا گرفته است. به عبارتي خانمي كه 55 كيلو گرم وزن دارد در بدنش 30 ليتر آب جمع شده كه 8 تا 10 ليتر آن خارج سلولي و متحرك است. وقتي كه عروق بيش از اندازه آب را به سمت خود بكشند، اين امر در ابتدا سبب حبس آب در عروق و بعد از آن ورم مي ‌شود. يكي از نشانه‌ هاي ابتلا به ورم، باقي‌ ماندن جاي فرو رفتگي با فشار دادن انگشت روي موضع يا بزرگ شدن پا در روزهاي گرم يا ساعات پاياني روز است.

ورم ناراحتي خيلي حادي نيست اما مي ‌تواند هر از چند گاهي مشكل ‌ساز شود. دليل آن هر چه باشد در نهايت درمان مشخص است. يا بايد از جوراب‌ هاي مخصوص كمك گرفت يا به كمك درمان ‌هاي دارويي آب را خشكاند.
در اين ميان نوع تغذيه و فعاليت بدني هم اهميت ويژه‌اي دارد. جالب است بدانيد راه رفتن با پاي برهنه روي شن‌ هاي خشك ساحل، ماساژ دادن و كشيدن آرام ماهيچه‌ هاي داخلي، ريختن آب خنك و پوشيدن جوراب ‌هاي كشي فشرده در صورتي كه كارتان ايستاده است، مي ‌تواند سبب كاهش ميزان ورم شود، در حالي كه زندگي در نواحي خيلي گرم، استفاده از سيستم ‌هاي گرمايشي از كف، پوشيدن كفش‌ هاي تنگ يا پاشنه بلند، داشتن اضافه وزن و مصرف برخي داروها مانند استروژن، كورتيكوييد و... مي‌ تواند اين مشكل را شديدتر كند. در صورتي كه شما مبتلا به ورم پا هستيد، پيشنهاد مي ‌كنيم به پزشك مراجعه كنيد تا ابتدا آزمايشات لازم را تجويز و درمان‌ هاي دارويي را آغاز كند. در كنار آن لازم است تحت نظر يك متخصص تغذيه و متخصص طب ورزشي هم باشيد تا رژيم غذايي و حركات ورزشي لازم را به شما يادآوري كنند.


در اينجا به خلاصه ‌اي از آن چه براي شما تجويز مي‌ شود اشاره مي ‌كنيم:


به رژيم غذايي خود توجه كنيد


اين اشتباه بزرگي است كه فكر كنيد نوع رژيم غذايي در بروز يا بهبود ورم پا بي ‌تاثير است. به طور معمول افرادي كه به ورم پا دچار هستند، تغذيه درست و خوبي ندارند. به عنوان مثال چربي ‌هاي اشباع و مواد غذايي تصفيه شده زيادي مصرف كرده و در مقابل علاقه ‌اي به مصرف ميوه و سبزيجات تازه ندارند. اين در حالي است كه بسياري از رژيم ‌هاي غذايي مي ‌تواند از حبس آب و در نتيجه ورم پيشگيري كند.

1- هر روز به قدر كافي پروتئين بخوريد.


بهترين مقدار مصرف روزانه پروتئين 5/7 تا يك گرم پروتئين براي هر كيلوگرم از وزن است. مثلا اگر وزن شما 55 كيلوگرم است، شما روزانه به 38/5 تا 55 گرم پروتئين نياز داريد. 100 گرم گوشت مرغ حاوي 25 گرم و 100 گرم گوشت ماهي پخته حاوي 20 گرم پروتئين است.


زماني آب درون پاها و عروق حبس مي ‌شود كه خون به اندازه كافي پروتئين نداشته باشد.
2- از منابع غني ويتامين E و D استفاده كنيد.


گردو، بادام، دانه انگور و ماهي‌ هاي آب‌ هاي سرد منابع غني ويتامين E بوده و همان ‌طور كه ويتامين D محافظ استخوان ‌ها است مي ‌تواند محافظ عروق خوني و كاهش نفوذ پذيري سلولي نيز باشد.


3- مصرف مواد غذايي اسفنجي را كاهش دهيد.


برخي از مواد غذايي مانند گلوتن، كازئين و برخي افزودني ‌ها مانند امولياست و امولزيفيانت مي ‌توانند حبس آب را افزايش دهند؛ به همين علت مصرف آن ها توصيه نمي ‌شود.


زياد سرپا نايستيد


در صورتي كه دچار ورم پا هستيد مسلما اولين توصيه پزشك به شما پوشيدن جوراب‌ هاي مخصوص واريس است. اين جوراب‌ ها چندان زيبا و راحت نيستند اما پوشيدن آن ها ضروري است. مي ‌توانيد اين نوع جوراب ‌ها را از داروخانه تهيه كنيد.


در ضمن بهتر است بدانيد زياد ايستادن مي ‌تواند ورم را شديدتر كند، پس سعي كنيد از ايستادن‌ هاي طولاني ‌مدت در طول روز خودداري كنيد.


پنج ورزش مناسب براي ورم پا


هر روز اين تمرين ‌ها را بايد مرتب و پشت هم انجام دهيد:


1- روي يك صندلي بنشينيد و يك توپ تنيس را زير كف پا گذاشته و بدون آن كه به آن فشار بياوريد آن را حركت دهيد و بچرخانيد. اين حركت را براي هر پا به مدت يك دقيقه در روز انجام دهيد.


2- سرپا جلوي يك پنجره يا هواي آزاد بايستيد و در حالي كه به دور دست نگاه مي‌ كنيد، دست‌ ها را به عقب برده تا قفسه سينه باز شود و براي يك دقيقه نفس عميق بكشيد.


3- سرپا بايستيد. يك پا را لبه پله قرار دهيد، به طوري كه فقط پنجه روي پله باشد و پاشنه بالاتر قرار گيرد. پاي ديگر را پشت پايي كه روي پله است قفل كنيد و خود را تا جاي ممكن بالا بكشيد. بعد به حالت طبيعي اول برگشته و اين بار پاشنه را كه زير آن چيزي نيست پايين ‌تر از بلندي پله بياوريد. اين كار را روي هر پا 20 مرتبه تكرار كنيد.


4- سرپا بايستيد. دست ها را از هم باز كنيد. يكي از زانوها را تا جايي كه مي ‌توانيد بالا آورده و به سينه نزديك كنيد و يك دقيقه در اين حالت بمانيد. براي پاي ديگر هم همين كار را تكرار كنيد.


5- روي زمين بنشينيد. پاها را بكشيد. دست ‌ها را دو طرف خود، روي زمين بگذاريد. بعد به مدت يك دقيقه سرپنجه‌ ها را تا جاي ممكن به سمت خود بكشيد. اين تمرين را براي يك دقيقه در روز انجام دهيد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر